Challenges and opportunities of digital marketing for the sustainability of MSMEs in the local market of Quevedo, province of Los Ríos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18779/csye.v8i1.740

Keywords:

digital marketing, MSME, business sustainability, inbound

Abstract

Digital marketing has emerged as a powerful tool to promote the sustainability of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in a business context where they face various challenges, such as the need to adapt to new technologies and compete with large companies. This research addresses challenges and opportunities that digital marketing offers these organizations to achieve their sustainability. The research methodology used was a bibliographic review consulting electronic sources of scientific journals and statistical reports, which allowed relating the criteria of digital marketing and sustainability in MSMEs in Ecuador. It is concluded that the opportunities that digital marketing provides to MSMEs, specifically those of Quevedo city, are multiple and significant; through the strategic use of social networks, content marketing, SEO and other digital tactics that will promote sustainable practices and foster greater awareness of corporate social responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

INEM. (2018). Mipymes y Organizaciones de Economía Popular y Solidaria son una pieza clave para la economía del país. Servicio Ecuatoriano de Normalización: https://www.normalizacion.gob.ec/mipymes-y-organizaciones-de-economia-popular-y-solidaria-son-una-pieza-clave-para-la-economia-del-pais/

Agencia We Are Social . (2022). Informe Global Digital 2022. We Are Social: https://wearesocial.com/es/blog/2022/01/digital-report-2022-el-informe-sobre-las-tendencias-digitales-redes-sociales-y-mobile/

Ahumada, S., Liberos , E., Miranda, J., Núñez, Á., y Prieto , S. (2023). Consumer Engagement. Fidelizar clientes en el entorno digital. Madrid: ESIC Editorial. https://www.esic.edu/sites/default/files/2023-05/978-84-19480-76-7%20Consumer%20engagement.pdf

Baque Villanueva, L., Álvarez Gómez, L., Izquierdo Morán, A., y Viteri Intriago, D. (Septiembre de 2021). Generación de valor agregado a través del marketing digital en las Mipymes. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 407-415. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n5/2218-3620-rus-13-05-407.pdf

Del Alcázar, J. (2023). Estado Digital Ecuador 2023. Mentinno Consultores. https://www.mentinno.com/informe-estado-digital-ecuador-2023/

Dini , M., Gligo, N., y Patiño, A. (2021). Transformación digital de las Mipymes. Elementos para el diseño de políticas. Repositorio de la ONU, Comisión Económica para América Latina y el Caribe: https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cda41fa9-3b00-41e7-9457-20cbe18510fa/content

INEC. (2021). Directorio de Empresas y Establecimientos 2020. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Economicas/DirectorioEmpresas/Directorio_Empresas_2020/Boletin_Tecnico_DIEE_2020.pdf

Instituto Nacional de Estadísticas de Ecuador. (2020). Encuesta Estructural Empresarial 2018 ENESEM. Quito: Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC). https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Encuestas_Ambientales/EMPRESAS/Empresas_2018/DOC_METODO_ENESEM_2018.pdf

Izquierdo, A., Baque , L., y Álvarez, L. (1 de Septiembre de 2022). Fortalecimiento de las ventas de productos agrícolas mediante portales electrónicos en el cantón Quevedo. Revista Dilemas Contemporáneos. https://doi.org/10.46377/dilemas.v10i1.3291

Lamidi, M. (2021). The Effect of Digital Marketing and Financial Inclusion on Business Sustainability through Marketing Performance Culinary Msme’s in Surakarta. Journal of Economics, Finance and Management Studies, 4(6), 716 - 723. https://doi.org/10.47191/jefms/v4-i6-06, Impact Factor: 6.228

Min, Y. (2020). Marketing Digital Herramientas, Técnicas y Estrategias (Segunda Edición ed.). Editorial Ra-Ma. Retrieved 21 de Noviembre de 2023, from https://acortar.link/IklQwo

Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información. (Julio de 2018). Ecuador entre los primeros países con mayor velocidad de banda ancha fija y móvil de América Latina. Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información: https://www.telecomunicaciones.gob.ec/ecuador-los-primeros-paises-mayor-velocidad-banda-ancha-fija-movil-america-latina/

MINTEL. (Abril de 2022). Agenda de Transformación Digital del Ecuador 2022-2025. Agencia de Regulación y Control de las Telecomunicaciones: https://www.arcotel.gob.ec/wp-content/uploads/2022/08/Agenda-transformacion-digital-2022-2025.pdf

Núñez Cabrera, S., y Aristizabal Ortiz, G. (Diciembre de 2021). Marketing Digital para incrementar el posicionamiento de las microempresas comercializadoras de celulares del cantón de Quevedo (Tesis de pregrado). Repositorio Institucional de la Universidad de Los Andes: https://dspace.uniandes.edu.ec/handle/123456789/14164

ONU. (1987). Sostenibilidad. Organización de las Naciones Unidas. https://acortar.link/LZWo9L

Plua Panta, K., León Telles, I., Reyes Bermeo, M., y Álvarez Perdomo, P. (2022b). Sostenibilidad empresarial su aplicación en las pymes agrícolas. Studies Publicacoes, 3(1), 171-192. https://doi.org/ 10.54021/seesv3n1-015

Plua, K., León, I., Reyes, M., y Bustamante, C. (Noviembre de 2022a). Sustainability of Agricultural Smes: A Methodological Proposal for Their Evaluation. Res Militaris, 12(3). https://resmilitaris.net/menu-script/index.php/resmilitaris/article/view/1118

Ramírez, Á. (2019). SEO y SEM. Editorial Elearning. https://acortar.link/s3jows

Real Academia Española. (2022). Definición de Reto y Oportunidad. Diccionario de la Lengua Española: https://dle.rae.es/oportunidad?m=form

Solé, M., y Campo, J. (2020). Marketing Digital y dirección de E-Commerce. Madrid: ESIC Editorial. https://acortar.link/YZLjrx

Yaniar, N., Sasono, A., Sukoco, A., y Rosyid, A. (2021). Financial Technology and Digital Marketing on MSMEs and their Impact on Financial Performance and Business Sustainability . IJEBD, 4(6), 828 - 838. https://doi.org/https://doi.org/10.29138/ijebd.v4i6.1546

Zamora, F. (2022). Agencias de Marketing Digital – Posicionamiento en la SERP Google (Caso práctico para titulación de Magíster en Gerencia Hospitalaria). Quito: Universidad Hemisferios.

Zuñiga, A., Serrano, I., y Molina, L. (2020). Seguridad informática en las PyMES de la ciudad de Quevedo. Journal of Business and entrepreneurial, 4(2), 232 - 241. https://www.journalbusinesses.com/index.php/revista/article/view/97/218

Published

2024-01-20

How to Cite

Cusme Palma, C. M., Plua Panta, K. A. ., Tenelema Jiménez, I. E. ., & Estrada Hernández, J. A. . (2024). Challenges and opportunities of digital marketing for the sustainability of MSMEs in the local market of Quevedo, province of Los Ríos. Social and Economics Science, 8(1), 33–49. https://doi.org/10.18779/csye.v8i1.740