Emotions and their affectation in the university educational system
DOI:
https://doi.org/10.18779/csye.v7i2.672Keywords:
emotions, affectation, academic performance, university studentsAbstract
Emotions have a significant influence on the life of every human being, also in the university educational part, affecting study performance, motivation, decisionmaking and student well-being. Understanding and managing emotions in students is essential to promote an optimal learning environment and support their educational and personal development. The objective of the article Promote a greater understanding of the emotions of university students by encouraging educational practices that are considered effectively. Literary review documentary methodology is used, it consists of collecting information from various sources, such as academic studies, articles, research and relevant documents. The results reveal that the emotions in the students themselves play a crucial role in academic performance, motivation, decision-making and student well-being in the university context. Among the results, positive emotions were emphasized, such as joy and interest, they favor learning, concentration, and information retention. On the other hand, negative emotions, such as anxiety, frustration, can hinder the learning process, generate low academic performance, and in turn reduce motivation. In addition, they also influence the decisions in their lives and in the academic part in the important events of the students, both in their choice of career and in their participation in extracurricular activities. In conclusion, the importance of promoting student well-being is highlighted, recognizing the impact of emotions on mental health and the general satisfaction of university students.
Downloads
References
Cumbes-Chávez, M. (2018). Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes de secundaria de una institución educativa particular de Jauja, Junín. Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes. [Tesis de Maestria Universidad Cesar Vallejo], Lima-Peru. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/98135/Chumbe_CME-SD.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Palma-Delgado, G. M., & Barcia-Briones, M. F. (2020). El estado emocional en el rendimiento académico de los estudiantes en Portoviejo, Ecuador. Domino De Las Ciencias, 6(2), 72–100. https://doi.org/10.23857/dc.v6i3.1207
Espinoza, J., Hernandez, J., Rodriguez, J., Chancin, M., Bermudez, P., & Chacín, M. (2020). Influencia del estres en el rendimiento academico. Archivos Venezolanos de Farmacología y terapeútica, 39(1), 63-69. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.4065032
Fernández, O., Ramos, E., Goñi, E., Goñi, E., & Rodríguez, A. (2019). Estudio comparativo entre educación superior y educación secundaria : efecto del apoyo social percibido, el autoconcepto y la reparación emocional en el rendimiento académico. Educaiónxx1, 22(2), 165-185. https://doi.org/10.5944/educxx1.22526
Fernandez-Lazarte, O., Ramos-Díaz, E., & Axpe-Saez, I. (2019). Rendimiento académico, apoyo social percibido e inteligencia emocional en la universidad. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(1), 39-49. http://hdl.handle.net/10810/56033
Garcia, M., Hurtado, P., Quintero, D., Rivera, D., & Ureña, Y. (2018). La gestión de las emociones, una necesidad en el contexto educativo y en la formación profesional. Espacios, 39(49), 8. https://www.revistaespacios.com/a18v39n49/18394908.html
Garcia-Renata, J. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación, 36(1), 1-24. https://www.redalyc.org/pdf/440/44023984007.pdf
Hernandez, R., & Carranza, R. (2017). Felicidad, optimismo y autorrealización en estudiantes de un programa de educación superior para adultos. Interdisciplinaria, 34(2), 307-325. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18054403005
Hernández, R., Fernandez, C., & Baptista, M. (2017). Metodologia de la investigacion. Mexico: Mc Graw Hill. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf
Olvera, K. (2023). El Impacto de las Emociones en el Resultado Académico de los Estudiantes de la Universidad Tecnológica de San Juan del Río. Academia Journals, 978(1), 166-171. https://static1.squarespace.com/static/55564587e4b0d1d3fb1eda6b/t/6403d7358b8b1614186c5abb/1677973302349/Tomo+02+-+C.+Educaci%C3%B3n+para+la+Innovaci%C3%B3n+y+Desarrollo+Tecnol%C3%B3gico+Sostenible+-+AJ+Puebla+TecNM+2023.pdf
Oriol-Granado, X., Mendoza-Lira, M., Covarrubias-Apablaza, C., & Molina-López, V. (2017). Emociones positivas, apoyo a la autonomía y rendimiento de estudiantes universitarios: el papel mediador del compromiso académico y la autoeficacia. Revista de Psicodidáctica, 22(1), 45-53. https://doi.org/10.1016/S1136-1034(17)30043-6
Páez-Cala, M., & Castaño-Castrillón, J. (2015). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 32(2), 268-285. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-417X2015000200006&script=sci_arttext
Palma, G., & Barcia, M. (2020). El estado emocional en el rendimiento académico de los estudiantes en Portoviejo, Ecuador. Dominio de la ciencias, 6(3), 72-100. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1207
Parra, H. R., & Biojó, H. T. (01 de 01 de 2021). La calidad de vida relacionada con la salud mental positiva de los estudiantes de primer semestre de trabajo social de la Unicolmayor en el 2021-II. [Tesis de Grado, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca] https://repositorio.unicolmayor.edu.co/handle/unicolmayor/5518
R Hernández, C. F. (2015). Metodologia de la investigacion, muestreo y poblacion menor a 100. Mexico: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf
Sánchez-Martínez, A. (2019). Competencias emocionales y rendimiento académico en los estudiantes de Educación Primaria. Psychology, Society & Education, 11(1), 15-25. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7279616
Sinchigalo-Martínez, R., Guzmán-Barcenes, B., & Bonilla-Jurado, D. (09 de 2022). Bienestar emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios: relación bidimensional y su impacto en las estrategias de apoyo. Journal of Science and Research,, 7(4), 71–95. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2898
Tacca, R., Tacca, L., & Alva, A. (2019). Estrategias neurodidácticas, satisfacción y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(2), 15-32. https://doi.org/https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.2.2905
Garzón, A., & Gil, J. (2022). Experiencias y emociones sobre la procrastinación en alumnado universitario con diferentes niveles de riesgo académico. REOP. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 33(1), 7-25. h https://doi.org/10.5944/reop.vol.33.num.1.2022.33752
Usan, P., & Savedra, C. (2019). El rendimiento escolar, la inteligencia emocional y el engagement académico en adolecentes. Revista Electronica de Investigación Psicoeducativa, 17(47), 5-26. https://doi.org/10.25115/ejrep.v17i47.1879
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paola Robertina Maldonado Cañizares, Mariana Rivadeneira Intriago, Ronald Enrique Campoverde Laje, Alida Muñoz Corrales, Mónica Muñoz Corrales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licensing Agreement
This journal provides free access to its content through its website following the principle that making research available free of charge to the public supports a larger exchange of global knowledge.
Web content of the journal is distributed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work, provided that the initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the internet before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.