Training plan for entrepreneurs: imperative to strengthen microenterprises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18779/csye.v7i2.655

Keywords:

business, administration and economy, entrepreneurship, training, management of productive organizations

Abstract

The article presented responds to the objective of  designing a training plan for entrepreneurs in the social sectors of the canton of La Maná, Cotopaxi, based on the identification of the main insufficiencies that exist in this regard and, from this, contribute to the creation of new economic models that have an impact on the consolidation of the democratic state, the solidarity and sustainable economic system that strengthens citizenship, to help promote the transformation of the productive matrix, the solidarity economy and sustainable development. A qualitative-quantitative study of a descriptive nature was carried out, through observation, surveys, interviews and review of economic records. Likewise, the search and analysis of specialized literature was carried out to compare the real and the desired state; On this basis, through theoretical modeling, the training plan is designed, in interrelation with the analytical-synthetic and inductivedeductive methods. In general, it is considered that the training plan aimed at entrepreneurs from the social sectors of the La Maná canton enables the success of a microenterprise with committed employees, through
a series of activities that ensure competitiveness, reducing training costs, opportunity costs and costs of dissatisfied customers due to incorrect execution of the company’s processes. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beras,D. (2019). Dificultades de emprender en Ecuador. https://emprender.ec/dificultades-de-emprender-en-ecuador/

Briasco, I. (2016). El desafío de emprender en el siglo XXI: Herramientas para desarrollar la competencia emprendedora. In Narcea S.A. https://books.google.es/

Cobo, E. (2023). La formación para el emprendimiento de los estudiantes de la carrera Gestión Empresarial de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador. [Tesis Doctoral]. Universidad de Granma. Manzanillo. Cuba.

Global Entrepreneurship Monitor Ecuador (2020). www.espae.edu.cu

Gonzaga, S., Alaña, T. y González, A. (2017). Competitividad y Emprendimiento: Herramientas de Crecimiento Económico de un país. INNOVA ResearchJournal, 2(8.1). https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.386

González, G., Becerril, M. y Fonseca, A. (2018). El engagement como factor de formación y desarrollo de la cultura emprendedora en estudiantes universitarios. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 9(17) 103-118. https://doi.org/10.33010/ie rie rediech.v9i17.120

González, K. (2020). ¿Qué lleva a cerrar un emprendimiento en Ecuador y cómo evitar que pase? Expreso-economía: https://www.expreso.ec/actualidad/economia/gem-emprendimiento-ecuador- reporte-cerrar-economia-negocios-duracion-87071.html

González-Tejerina, S. y Vieira, M. (2021). La formación en emprendimiento en Educación Primaria y Secundaria: una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación, 32(1), 99–111. https://doi.org/10.5209/RCED.68073

Grotz, S. (2019). Cómo transformar un sueño en un proyecto. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 57, 125–135. https://doi.org/10.18682/cdc.vi57.1460

Guachimbosa, V., Lavín, J. y Santiago, N. (2019). Universidad para el emprendimiento. Perfil formativo profesional y vocación de crear empresas. Universidad Técnica de Ambato, Ecuador. Revista Venezolana de Gerencia, 24(85). https://www.redalyc.org/articulo.oa?

Guerrero, C. y Villamar, A. (2019). La interdisciplinariedad como eje transversal en la enseñanza de la asignatura de Emprendimiento y Gestión. Espíritu Emprendedor TES, 3(1). https://doi.org/10.33970/eetes.v3.n1.2019.115

Giurfa, Á. (2012). Estudio de desarrollo emprendedor de la población joven en la Provincia de -Angelo Fernando. Universidad Privada de Tacna. https://books.google.com.ec/books?id=DK7vswEACAAJ&dq=I+estudio+de+desarrollo+emprendedor+ de+la+población+joven&hl=es&sa=X&redir_esc=y

Ortogorin Ludeña, E. (2018). El emprendimiento y su relación con la formación profesional de los estudiantes de la Facultad de Agropecuaria y Nutrición de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle] Repositorio Institucional Digital – UNE. http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/1982

Han, E., Goleman, D., Boyatzis, R. y Mckee, A. (2019). Marketing para emprendedores. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Hernando, C. (2013). Simulación Empresarial, Mc.GrawHill, Madrid.

Índice Global de Innovación- Iberglobal (2019). www. iberglobal .com –index-php.

Jiménez, M., y Balseca, S. (2020). Perfil de los emprendedores de la ciudad de Latacunga, provincia de Cotopaxi, Ecuador, al año 2019. UTC Prospectivas-Revista de Ciencias Administrativas y Económicas, 17.

Salinas,J., Gándara, J., Alonso, A. y Santamaría, U. (2013). Empresa e inciativa emprendedora. McGraw-Hill/Interamericana de España. https://books.google.com/books/about/Empresa_e_iniciativa_emprendedora.html?hl=es&id=RdnBuAAACAAJ

Vizueta, V. (2020). Los factores que afectan a los emprendimientos en el Ecuador. INNOVA Research Journal 5 (3.2), 122-133.

Published

2023-07-31

How to Cite

Cabrera Toscano, E. F., Valencia Neto, M. E. ., & Medina López, E. G. . (2023). Training plan for entrepreneurs: imperative to strengthen microenterprises. Social and Economics Science, 7(2), 48–57. https://doi.org/10.18779/csye.v7i2.655